Monday, May 16, 2011

10 amalan terbalekk masa kini...! bukan terbaekk wok..tapi terbalekk!!

i found diz in my diary muslimah 2011..(my x-dormmate gave it to me last year bcause she luv me..)
i hope u all terguris lah bile bace sebab aq terguris dok..tak byk lah kena mgena ngan aq tp ade lah gak..
one more important thing is dont get angry to me k after reading...ayat2 ni sume dari buku..aku ejas sket2 je..hehe
are you ready enough to read? jengjengjeng..

1- amalan kenduri arwah beberapa malam yg dilakukan oleh keluarga si mati telah TREBAILK dari apa yg di anjurkan Rasul kita..rasul anjurkan jiran yang MASAK makanan ntuk RINGAN KN BEBAN N KESEDIHAN kluarga si mati ..tapi skang terbalek suda..kluarga si mati pulak yg kena masak..x takut ke yg dtg makan tu kalau2 mereka termakan harta anak yatim yg di tinggalkan si mati..?
gitulah...tebrilak..!
2-kalau kau datang umah org KAHWIN an..salam ngan tuan umah tu..MALU beb x hulur dwet..!!! singget jadik ah..(letak dlm sampul dwet raye..)tapi lau datg melawat org mati..tak segan pulak kau x hulur..???keluarga si mati la yg patut di hulur...ntuk ringan kn beban kain kapan,batu nesan n sbginya...ni dtg bawak takziah saja..
tbalierk..!

3-kalu kluar rumah..pkai punya la lawa beb..kacak stylo gitu...nak cantek bukann? tapi kalau manghadap Allah x kira lah umah or masjid or surau pakai gitu2 je...x pakai baju lah apelah...Allah kan indah jadi please dress as well as u can b4 'meet' Him
tlerbaik sudaaa..!

4-kalau kau pegi umah org especeli boypren or gelpren, of chos lah korg malu ibarat kucing tersipu sipu kan ..yelah..makan sechoet je..padahal baanyak tuan umah hidang kat kau..sedap mcm mana pun mknn yg terhidang wpun tahap mee sedap jelas terasa puasnyaa pun tetap segan nk makan kan..haa! actually..it is better if we just eating the food...kalau bleh abeskan telan saja..! just to make them happy n tak membazir..ada paham..??
tetap tbilerak..

5- kalau solat sunat kat masjid rajin gile babeng tapi at umah malas nak mampos..ni contoh dak ostel la..kat surau tu rajen giler dye solat sunat..kt umah ade die buat?
sbnrnye ni nak cecite cecite cecite ni..sebaik baiknye solat sunat tu di buat di umah sprti yg di anjurkn nabi kita ntuk mengelakkan rasa riaks..
terbalekkk wok..!

sekian..ni baru 5..ade lagi 5..tunggu part2 keyh..! daaaa

renung tenung menung kan dan selamat beramal....    

No comments:

Post a Comment

nak tiru gak ah. sape first komen dy tak matang :P