Tuesday, July 3, 2018

Pengalaman Final Professional Examination 2018 USIM

JAP aku takde idea ni, korang baca ni jelah. Pengalaman final professional exam 2018, usim. aku post kt fesbuk dahhhhh. 

btw aku dapat KES untuk long case : Major Depressive Disorder
Short case : 1) Internal Medicine - cerebellar. 
2) ENT - CSOM
3) Emergency - memula SVT pastu VF so last2 defib

detail tak payah lah.

nak tips pro?

pm tepi. sebab aku bukan budak excellent pon. kahkah. budak bese je tak layak bagi tips. lulus pun bersyukur.



ALLAH AKAN TOLONG. PUT YOUR TRUST ON HIM! HE WILL DEFINITELY HELP YOU.

Bila fikir balik apa yang berlaku masa final exam theory, long case dan short cases, masih tak percaya aku lulus, dan dapat gelaran doktor.

Theory- too packed. Migrain yang muncul setahun sekali, tetibe datang hari-hari. Sampai kena makan NSAID. Panadol dah tak jalan.
Otak ni menyumbat semua posting dalam satu masa. Paediatric, Internal Medicine, Psychiatry, Surgery, Obstetric & Gynaecology, Orthopaedic, ICU, Emergency, Opthalmology, Otorhinolaryngology (tah eja betul ke tidak), Forensic Medicine, semua ni kena baca, kena ulang.
Bukan study last minit. Tidak. Tapi memang kena ulang. Dah baca psy, lupa semula.
Apa yang aku bleh buat last minit, aku guna buku kecik. Dalam tu i wrote every medicine every management for every posting. Dan buku tulah yg aku revise sebelum kene panggil exam pagi tu.
Contoh : SSRI : citalopram, escitalopram.
Antipsychotic drug : blablabla.
How to manage Chronic Kidney Disease : blablabla.
Paediatric aku give up saat akhir. Otak tak boleh terima. Tp pagi tu gagahkan diri. I told myself, azira, at least you read nephrotic syndrome and nepritic. Prof Nik suka tajuk tu. (Terpaksa pilih tajuk sebab takleh masuk sangat sangat dah paed 😭)
Alhamdulillah tu yg keluar. Allah helped me 😭



Long case :
Benda yang sama. Nak kena baca semula paediatric, medical, surgery, orthopaedic, obstetric, gynaecology, psychiatry, family medicine.
Aku revise psychiatry pagi tu sebelum exam, tu pun buku kecik tu.
And aku dapat kes Major Depressive Disorder. (Kemurungan)
Dan aku masih ingat, aku sangat give up saat akhir. Ade beberapa minit lagi tp masih lagi korek history. Sambil tanya sambil buat physical examinations. Sumpah aku rasa aku gagal. Aku rase nak menangis. Akak staff yang teman aku dalam bilik tu menjadi saksi betapa gelabahnya seorang Nurul Azira saat tu 😭
Tapi aku kuatkan semangat. Again i told myself remember your parents, your siblings, semua orang yg doakan kau lulus exam. Kau nak kecewakan diorang ke? Mase tu terbayang doa-doa dalam grup wasap. Ok keep calm just do it.
I won't forget that gelabah moment when i thought i got a wrong department. Rasa macam syaitonirrojim goda saat akhir. Ko salah! Ni bukan psychiatry case! Ni gynaecology case! Ubah cepattttt! Tapi nama pun saat akhir. Nak ubah cane? Redha tawakkal abes dah.
Masuk je bilik examiners, ada gynaecologist, psychiatrist, dan surgeon.
"Just present what you get"
at that time i feel like Ya Allah please bless my examiner for saying that to me😭 terus rasa rilek. Ok calm down.. i can do this..
Lalu presentlah case psychiatry. Memang kes psy pun alhamdulillah. Tp beselah ade lopong sana sini 😭 examiners sangat membantu. Alhamdulillah. Allah bagi ilham nak jawab.

Short case-
Moment paling gelabah dalam hidup (setakat ini) jugak. Ape ape bleh keluar. Dalam hati nak doa, tanak paediatric, tanak funduscope, tanak tu tanak ni semua tanak. Tapi dalam hati ni tetap takut. Kang yang kau tak nak tu kau dapat Zir!
Last2 tawakkal. Yakin & prrcaya Allah akan bagi yang terbaik. Allah akan tolong!
Member ajar baca bismillah 19 kali. Aku baca. Abah mama suh selawat aku baca.
Alhamdulillah examiners sangat membantu. Alhamdulillah walaupun aku banyak je blur. Alhamdulillah. Tu je bleh cakap.
Aku dapat kes cerebellar, ear, defibrillation (rase cam drama bile guna defib. I clear, you clear, everyone clear) kehkeh
MUJUR ADE STAFF AMEK GAMBO, ADE KENANGANGG

Sebab dah habis ni, let me reveal something,
Posting terakhir sebelum final professional exam ialah posting Internal Medicine. Aku, menjadi 1 daripada 10 orang pelajar markah TERENDAH!
Bleh bayang perasaan macam mana? Saat akhir jadi pelajar markah terendah? Macam tamo hidup. Malu dengan kengkawan lain.
Tp berkat usaha Dr kami, buat kelas khas untuk kami 10 orang, alhamdulillah 10 orang ni lulus.
Semoga Allah memberkati pensyarah-pensyarah kami, murahkan rezeki mereka, kurniakan kesihatan terbaik untuk mereka.
Terima kasih mama abah along kakak aina. Teima kasih kawan-kawan study group, terima kasih koibito-san, terima kasih lecturers, terima kasih yg sudi doakan.
Percayalah, bukan senang nak senang. Dah pass baru bleh cakap gini. Sumpah everything seems impossible 😭 i'm just an ordinary student.. bidang apa pun kite buat, kerja apa pun, MAN JADDA WAJADA. Ingat tu!
Dan kalau korang nak tau, Allah bagi kes yg terbaik untuk kami. Bile kite dengar kes member, terus rase mati katak. Bile orang dengar kes kite, they said the same thing. "Mati aku kalau dapat kes kau!"
Then aku pn cakap "aku pun mati kalau dapat kes kau"
Baca balik caption kat atas 😄💕🌻
Beruntunglah kita ada Allah🌻
Btw dah share album masa exam, leh tengok. Kat wall. FPSK usim yg post. Camtuler hari exam. Seramshit

No comments:

Post a Comment

nak tiru gak ah. sape first komen dy tak matang :P

Designed by Animart Powered by Blogger