Thursday, July 5, 2018

medik year 6 fpsk usim

salam, aku tak bertanggungjawab eh kalau zaman aku tak sama dengan zaman engkorang

dan aku bitau awal-awal aku ni ordinary student je sape rase die excellent blah takyah baca. aku jugak tak jamin benda ni membantu SEMUA ORANG




untuk year 4 and year 5 dah ada carik sendiri.


year 6 ni best tapi tak best tapi best tapi tak best

best sebab ade posting ED, anaest,

best sebab selangkah je nak jadi duktur

tak best sebab nak pro
tak best sebab masa pendek gilaaaaaa serabot nak study semua benda serentak



year 6 ni kau kena organize hidup kau bebetul. kurang bermain, kurang wayang, kurang garam kurang kalori


year 6 ni korang perlukan STUDY GROUP YANG EFFECTIVE! 



tadahhh ni members SG aku



sebenarnye bertige. tetapi kengkadang bertambah members.



UNTUK APA SG NIH?


1) untuk discuss topics. 

kitorang dari awal year 6 dah discuss. tp ko pahamlah bukan sume dapat cover

and style kitorang, tulis dan snap.

berguna lah jugak... camni






kenapa berguna? 1- otak manusia lain-lain. aku ni tak organize sangat. tp si Luq and Haziq kan lelaki. diorang macam tau nak buat nampak simple cemane.

2) kite bleh baca blek bende ni bile kite tak sempat dah nak study, atau bile kite tetibe rase nak study walaupun dalam bas, flight, ferry, etc

3) membantu ingatan jugak sebab kengkadang terngiang-ngiang suara member bercakap pasal ni,

4) walaupun sg ni takes time, satu topic dah lame, tapi thorough. anatomy pun kite bukak. physiology pun ade yang masih ingat. kalau kite study sensorang hmmmmmmmmmmm 


2) untuk short case

SG sangat penting untuk short case. setidak-tidaknya, geng korang tak berubah, dan korang senantiasa ada geng.

kalau men random je join sane join sini, payah weh. try ah baru tau

cam diorang ni lelaki, they need a cute girl like me as chaperon. kalau aku tak de dengan diorang, melepaslah diorang nak buat breast examination, obs etc. kalau diorang takde dnegan aku, melepaslah aku nak  examine hernia ke papelah.

3) sebagai semangat.

year 6 ni, semangat korang turun nek macam iman. 


ade mase stress angat angat, ade mase down angat angat,

tp sebab kau ade komitmen, kau kekal berdiri

eceh


lelagi spesis pemalas cam aku, kalau diorang ni tak rajin, aku tak rajin langsung.

kalau diorang tak semangat nak palpate obs, aku lagilah malas. tp sebab aku pikir they need me to palpate, aku pun gigihlah teman pegi wad obs, gitulah contohnye. dapat benefit ke aku jugak betul tak

ade satu exam tu, salah sorang dr member SG aku down. dia fail. opkos macam cubit peha kanan peha kiri menjerit weh. Kitorang terase kot. tp situlah gunanya member. bagi semangat kat dia. di saat orang len tak tau pun dia fail posting tu, kite as SG members ni, yg tau ni lah yang bagi kata-kata semangat. tarik dia ke jalan yg benar. penting beb. kalau bleh nak semua berjaya.

sama jugak bab doa. otomatik kite akan doakan member SG kite. diorang pun mungkin doakan kite. doa ke member senyap2 bukan ke makbul?


4) insecure.

tahun 6 adalah tahun paling insecure.


kite insecure dengan orang, orang insecure dengan kite.

so bile ade SG, kurang rase insecure. at least aku ade SG. at least kitorang bincang by topics. at least aku ade geng bincang SG. at least bleh bincang past year. at least aku tak miss ape ape. at least aku tak syok sendiri.

ada pahaammmm

5) PROFESSIONAL.

yang penting kena sekepala. tak geng takpe. Aku haziq luqman bukan geng ape. nak kate kamceng gile pun tidak, PROFESSIONAL. siyes

kalau ade member buat taik, kau buang dia atau kau yang blah.

JANGAN BUANG MASA DENGAN TAIK


6) bincang past year.

SG diperlukan ye untuk discuss past year. yela nak buat sorang haromlah. 



tapi kalau hang spesis tak leh study together better avoid je. daripada hang menyusahkan orang. yang penting JATI DIRI HANG TU. kuat sendiri tau jangan cepat insecure. sebab ade je aku dengar spesis takde SG takleh bagi commitment tapi duk ulang je die insecure sebab die takde SG. mana bleh. KENA ADA JATI DIRI. BE YOURSELF


year 6 ni korang juga perlukan DUIT. hahahahahaahahah


untuk korang henjoyyyy every second yang korang bleh henjoyyyy'


contoh henjoyyyy yang guna duit


untuk makanan je jangan cakap la hahaha. bukan pe, stress kan? buatla pape tuk stay alive. haahahah


year 6 ni masa pack

paed masa aku 6 weeks je tak silap ke 8 weeks aku lupe, pastu exam.

so celah mana nak study nak clerk nak pindak2 spital nak buat case write up nak study subjek lain?

tulah pentingnya NOTA

nota yang buat masa year 4 and year 5 sangat berharga. baca benda tu je. sobs.


kau kena tabah tau tuk setiap exam.

janganlah give up. pikirlah sanggup ke nak repeat year? sanggup?

pikirlah nak jejak kaki ke pro. nak blah dr medical school


jangan give up. semangat kena kuat. final year dah 




eh aku takde idea. thought block. dahlah. bye. best of luck!








jap tak abes lagi, (tuk yg scroll sampai abes je)



MAN JADDA WAJADA. dari sekolah aku pegang ni.



aku budak average je. aku g wad cam biase, tp kadang dapat hasil kadang tak.

aku study cam biase, kadang melekat kadang tak sampai aku pun tekezut tengok buku aku berhighlight bile mase aku study sumpah aku tak ingat langsung


aku henjoy jugak walaupun exam dah dekat



yang penting usaha dan doa. jangan ingat effort kite dari year 4 tu sia-sia. orang len leh je ponteng wad, orang len bleh je tiru logbook

tengokla Allah balas balik ke tidak masa pro



kalau kau berusaha, Allah pasti tolong. kawan-kawan aku ade je ckp, ape yg die dapat masa pro is ape yg die buat mase year 4.

so sape kate Allah tak pandang effort kita?


ingat aku cakap ni. rasa impossible tu akan ada, rasa nak mati tu akan ada, rasa takut tu akan ada, rasa menyesal amek medik tu akan ada, rase nak give up tu akan ada, yang paling penting, STUDY LAST MINIT TU KONFEM ADA

tp tu setan.


jangan give up. time kasih kat adik msc buat ayat dont you dare to give up now mase wish kitorang pro. ayat tu masuk hati tau sebab Allah je tau betape give up nye aku hari2 terakhir (arghh mata masuk habuk)


tertekan tu ada. bukan gimmick ye ini betul betul tertekan


nak muntah, migrain, sakit perot, lapo, sume ade serentak


its how you handle it. kena kuat. saat akhir lagi kena kuat. setan tu power weh aku khatam conan bape kali sebab setan. aku khatam Memory love mase study week, aku khatam sijjin mase posting dah nak pro, aku khatam manga Piece 20 episodes masa study week. sambung plak tengok live action Piece sampai abes. 

Alquran aku tak khatam pulak. 

tengok la weh Memory Love hero die hensem nak mampos


tp bile aku fikir blek aku tak nyesal pun. Sebab tu cara aku rilek. kalau aku tak rilek, schizophreniform dah kot..


ikut korang le cemane pon. tp plan awal ah. adapt cepat! year 6 ni singkat! lelagi macam aku, last posting medical, temerloh dlu, pastu PD pastu Klang. Pastu exam. hokaloh laju gile mase berlalu SG pun dok dang sebab kat PD and Klang tak effective nak SG. Cume untungnye Klang tu bleh blek tengahari lah dengan alasan nak exam, so petang tu kuatkan diri g wad ampang.


plan awal. tau.



and last sekali, kalau ditakdirkan ade yang sangkut (which is memang ada. cannot 100% pass ye) , rilek. kau tak gagal. kau mengalami proses delayed kejayaan. ahh tayah ah ckp pasal gagal. yang penting usahaaaaaa. Doaaaaaaaa. usahaaaaaa doaaaaaaaaa tawakkal.



sorry kalau tak paham. aku tak reti menulis. 
sekian dr saya pelajar ordinary, bekas peminat Haqiem Rusli


2 comments:

nak tiru gak ah. sape first komen dy tak matang :P

Designed by Animart Powered by Blogger