Tuesday, July 3, 2018

dunia clinical

ada adik tu request suh aku tulis pasal clinical year.




hmmm die tak bersyukur ke aku yang kasi tak cukup kat post 
https://drzirathegreat.blogspot.com/2017/05/perubatan-usim-tahun-4-clinical-year.html


hahahahaah gurau je 



kepade juniors yang melepasi pre-clinical, tahniah. PENGGEMBARAAN KORANG DAH BERMULA!!!!!!! (penggembaraan ke pengembaraan? sorry dah 9 taun tak sekolah)

clinical best, banyak amek gambo, nampak macam takde masalah


aku pon tak tau nak cakap ape sebenarnye, hahahahah (eceh ko tengoklah 100 points aku bagi japgi)



1) clinical ni yang penting teamwork. bahasa nampak islamic sket ukhuwah. kohkoh. sebab tu batch aku banyak jenjalan. dalam group, banyakkan keluar makan together. supaya bonding ketat. tak ketat sangat takpela asalkan engkorang tak AWKWARD.

yess kuar jenjalan rapatkan ukhuwah group korang, tp jangan sampai tak blajo


ye aku paham. group ni kite tercampak. kite tak leh pilih member. Aku dengan pakwe aku terpisah pe. terpisah yang cross lagi hah takleh jumpe langsong. 

stress. Terpisah dengan housemate, roommate. bestfren, 

dapat sekumpulan dengan orang yang kite tak pernah bercakap. tak pernah tegur. silap silap dengan musuh. stress weh

tp kene ingat, kite dah beso. nak jadi budak terikat dengan member baik sampai bila? 

nak tak nak kena adapt and terima kawan segrup tu.

weh dapat tak point first ni? macam merapu je


2) clinical ni kau akan kenal perangai sebenar kawan kau. MOHON JANGAN TEKEZUT. 

barulah kau tau, siapa selfish, siapa baik, siapa ikhlas

tu je, no comment. selamat memerhati. 

 maka nasihatku, sabarlah. jangan tekezut. jangan ngumpat lelama. manusia bleh berubah. mase clinical ni lah kau dpt bestfriend baru. silap-silap kau tak pernah bercakap dengan dia pun sebelum ni hehehe

3) clinical ni, korang kena belajar SHARE. ada kes best, SHARE. contoh grup 1 pegi join kelas short case dengan Dr Rahman, balik tu, TYPE SEMULA. SHARE! Buat dari sekarang. buh hashtag.guna telegram jangan wasap. bapak ketinggalan sape guna wasap.

ada finding, SHARE. Bukan susah. Mesej jelah weh bed 12 wad 4a ada breech. wad 5b bed 17 ade crep. SHARE! budak-budak ni pergi tengok ke tak mampos dia.

same goes to procedure. Weh jap lagi dr nak buat PLEURAL TAP. 5 orang je bleh tengok sape cepat die dapat. SHARE!

12) PROCEDURE
clinical ni kene kejar procedure.

jangan tipu. 

buat! (eceh)

contoh medical, kene perform 5 venepuncture, contohhh, apelagi, buat 5 dah ah. dah penuh P tu kasilah kawan yang tak penuh lagi jangan jual ikan!

paling mencabar perform delivery. 10 ke berape tah. adoi. da lah lame nak tunggu. tunggu tunggu caesar plak aalahai. sape dah penuh tu kasi la member yang sadis ni. jangan tamak haloba.

19) clinical ni langit tak selalu cerah, tp ade je pelangi kengkadang.

kau semangat nak clerk, patient reject

kau semangat nak dengar rhonci, budak utar dah kumpul tepi bed patient

kahkah

kesian

esok kan ade

esok patient dah discharge

kahkah

alah biase la tu,

yang penting pergi wad jangan malas. MAN JADDA WAJADA. ko gi wad hari ni, mase pro tulah Allah tolong kau

jangan terpengaruh dengan geng pemalas. pergi lambat balik awal ok lagi (aku la ni)

yang ponteng tu jangan ikot.

trust me, Allah tengok,

memang nak jadi doktor kan? asal ponteng gi wad? eceh

duduklah wad. clerk. aku nyesal jugak clerk sehari satu je tu pun ikut orang.

tp bile masuk year 6, otomatik korang ok kot... kalau tak ok sile meninggal


sebab beselah memula payah nak clerk. masuk posting Internal Medicine, kena adapt dulu spital Ampang. First week je nak adapt. pastu dah adapt, pindah hosp temerloh plak. kene adapt lagi.

dah adapt exam pulak dah.

dah abes exam, kene adapt posting surgery plak

kat surgery, sebab beselah memula payah nak clerk. masuk posting surgery,adapt dulu spital Ampang. First week je nak adapt. pastu dah adapt, pindah hosp temerloh plak. kene adapt lagi.

dah adapt exam pulak dah

pastu tuka posting obstetric plak,

kat obs,  sebab beselah memula payah nak clerk. masuk posting obs, adapt dulu spital Ampang. First week je nak adapt. pastu dah adapt, pindah hosp temerloh plak. kene adapt lagi.

dah adapt exam pulak dah

pastu CH plak, ha CH henjoyy.

ch memang enjoy wey sape tak enjoy sedekahkan alfatihah kepada dia

masuk year 5, ulang blek ayat ni, tuka posting apa je tau 

 sebab beselah memula payah nak clerk. masuk posting _____ adapt dulu spital Ampang. First week je nak adapt. pastu dah adapt, pindah hosp temerloh plak. kene adapt lagi.

dah adapt exam pulak dah

eh paham tak ni.

tp bile masuk year 6, inshaAllah dah pandai dah tak bengap sangat. laju sket adapt lagipun mase dah takde. clerk pun dah bleh laju sket, hahahaha

24) SHORT CASE PREKTIS AH SKANG

kitorang ni tah le. aku je kot camni. clerk je, PE tak buat full. Dr bebel pun aku tak buat. 

penting weh. dah year 6 baru aku amalkan .

kau kena jelas matlamat kau. kau nak clerk full + PE, or clerk + PE

clerk full plus PE bagus gile macam exam. buatlah dalam masa sejam. bagus bagus.

Clerk sket je as rapport, or clerk HOPI, then PE. sebab nak tau finding, nak dengo rhonci tu cemane. stony dullness tu ape. 

sentiasa prektis PE. paham? buat full if possible. if possible! and timing teros 10 minit mesti dah siap. and present kat member terus. this is Encik Mahmud, a 65 year old Malay man, sitting comfortably on his bed with proped up 45 degree, not in resp distress, connected to branula on left dorsum blablablablablablablablanalbalnalaa  present jer! tak dose

aku cakap sebab aku MENYESAL. nak exam baru aku buat camni. yelah budak bodoh budak biase.


29) isi logbook tuh dari awal. 

ni onglaki suke buat last minit. pastu kelam kabut nak tiru.

WEH kalau orang mintak logbook korang nak tiru jangan bagi tanpa EXCHANGE

hahaha

senang cite buatlah macam Azira. Azira clerk, dia tulis teros. Azira buat venepuncture, die kelam kabut carik RN patient, sebab die nak tulis teros. JADILAH SEPERTI AZIRA

Dia masuk OT, dia tengok procedure kat ED, orang lain rilek je tak pikir nak carik RN patient, AZIRA gelabah duk pikir mana nama dia mana diagnosis dia. 

bersusah-susah dahulu berenang berenang ketepian. ok? kahkah


35) duit

duit ni banyak sangat pakai ye clinical

tu je no comment


36) korang kene organize sket. sape present case, sape present short case

supaya tak berperang


lantik ketua yang sume leh dengo cakap, dan ketue yang TEGAS. TEGAS dengan jadual.

grup 1 gi wad. grup 2 g clinic. jangan masuk jadual orang. ketua kena TEGAS!



caye tak, kalau korang tak organize bebetol, huru-hara.


kalau korang tak plan dari awal, sape start present LC dulu, di hari kejadian, berperanglah sume orang tak nak. buat turn awal-awal.

cam group aku nama pertama present LC, nama last present SC, tp selalu orang nama tengah-tengah malang, sebab time die dedue LC SC die kene present. AZIRA lah yang selalu malang tu

46) exam : trust me, once korang exam clinical, bulu roma korang takkan nek langsung tuk exam theory

EXAM CLINICAL ADALAH EXAM PALING SERAM DI DUNIA!!!!!!!!!!

no comment

hahahahahaahahah

korang raselah dulu. 

then IMPROVE!

contoh, first posting engkorang is surgery, lepas exam surgery korang muhasarawak la diri korang.

aku takleh nebes. nanti aku lupe step. aku kene clerk lebih lagi supaya sejam aku cukop. aku tu aku ni aku takleh tu aku takleh ni

then enxt posting, korang trylah. ada improvement tak

bak kata Dr Maiza, mase aku exam obst, awak takleh guna alasan nebes time exam. awak kena overcome. no matter what.


58) ada masanya akan tetibe rase tak best. aku ni, selama 3 taun clinical, setiap malam exam clinical aku akan persoal diri aku.

nape aku amek medik?

nape aku pilih nak mampos camni?

nape aku menstresskan diri aku sendiri

nape aku kene hadap exam esok

nape nape nape whyyyyy

tapi aku jugak counter

aku dah sampai sini

aku dah lepas first and second pro sebab tu aku sampai sini

Allah dah tolak aku sampai sini. 

tu jela recycle tetiap kali exam ye sampai pro.



100) dah lah aku takde idea. panjang sangat

cumenye, kalau ditakdirkan ade yang sangkut, kena repeat year, kena extend

fikirlah

parents dah tolong doa, adik badik dah tolong doa, atuk dah tolong doa, diri sendiri dah doa, diri sendiri dah usaha (kalau usaha lah), grup waspa dah doakan,

kenapa aku sangkut jugak?

maksudnya, adelah tu Allah nak kasi ujian sikit. Mustahil kan doa ibu bapa kite tak diterime Allah? bagi aku mustahil

tp adelah tu Allah hold doa tu, nak kasi kejayaan tu super manis. teringat je menangis.

jangan anggap kamu gagal. anggap kamu punya kejayaan tu delayed sket.






dalam medik ni, everything seems impossible. 

sampai skang aku bayangkan, aku rase nak nangis. feeling die cam weh aku dah habis. aku dah lepas. wehhhhh!!! 


everything seems impossible, tapi MAN JADDA WAJADA.

jangan give up. jangan skip baca. Jangan spot soklan

aku seorang yang akan baca SEMUA. Sebab tu aku cepat stress. 

aku takleh skip. kalau aku skip some topics, aku akan rasa macam aku akan mati kalau soklan ni keluar. stress aku skip tu LAGI BESAR dari stress aku tak dapat habiskan. paham tak? nak bace habiskan tu dah mustahil. tp kalau aku skip aku lagi stress.

tu cara aku. cara orang lain lain. ada orang baca common case je. tp aku memang tak boleh, sumpah.

bacalah buku. budak2 yang best students tu sume spesis membaca.

yang menyampahnya budak-budak biasa macam aku ni, sehari 1 topic pun payah. tp mase nak exam sehari tu khatam satu buku eh laju lak bangang tol. kalaulah aku bace sehari 1 topic kau bayangkan pandainya aku. hahahahaaha





last but not least, 

aku share sebab aku menyesal. 


tak buat awal


sume last minit. sebab masa awal-awal ni asik rase tak sempat je



tips last sekali, buat nota. sumpah helpful mase year 6.

buat nota. siyes. year 6 ko takde mase. ko bleh bace nota yg kau buat mase y4 and y5 je. 

kalau orang yg takde nota tu memang terpakse fotostat nota member tau. takde masa nak buat sendiri.

aku sangat bersyukur group aku ada big study group. kitorang bincang past year, kitorang bahagi topic. memasing prepare nota utk topic tu. then compile.

study group kecik penting jugak tau. tp cam aku sendiri, ktorang form mase awal year 6.  sebab konfem segrup dah. kalau form study grup kecik mase y4, nnt y5 & y6 tak segrup payah pulak kena carik geng baru


korang paham tak ni? harap paham lah. tak paham maap le. aku tak pandai menulis.

study group aku



korang bleh!















No comments:

Post a Comment

nak tiru gak ah. sape first komen dy tak matang :P

Designed by Animart Powered by Blogger