Saturday, August 6, 2011

meh korek isi2 dalam surah albaqarah :)


masih lagi cerita yg baik2 smpena ramadhan ni

ni nak share2 ayat2 alquran dlm surah albaqarah ...takde kait dgn pose pun..saje je.

ayat 96
''dan sungguh, engkau (muhammad) akan mendapati mereka (orang2 yahudi)  manusia yang paling tamak akan kehidupan dunia bahkan lebih tamak dari orang2 musyrik.masing2 dari mereka ingin diberi umur 1000 tahun,padahal umur panjang itu takkan menjauhkan mereka dari azab.dan Allah melihat apa yang mereka kerjakan "

ayat 152

'maka ingatlah kepada-Ku, maka Aku akan ingat kepadamu. bersyukurlah kepada-Ku , dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku "

ayat 168

" wahai manusia ! makanlah dari makanan yg halal dan baik yg terdapat di bumi dan jgnlah kamu mengikuti langkah2 syaitan. sungguh syaitan itu musuh yg nyata bagimu "

ayat 169

sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, dan mengatakan apa yang kamu tidak ketahui tentang Allah "

ayat 177

" kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan ke barat, tetapi kebajikan itu adalah kebajikan org yg beriman kpd Allah,hari akhir,malaikat2, kitab2 , nabi2 n memberikan harta yg dicintai kpd kerabat , anak yatim,org2 miskin , org2 yg dlm pjalanan (musafir) pminta2 , n memerdekakan hamba sahaya , n melaksanakan solat n menunaikan zakat, org2 yg menepati janji apabila berjanji, dan org yg sabar dlm kemelaratan, penderitaan, dan peperangan. mereka itulah org2 yg benar, dan mereka itulah org2 yg bertaqwa"

saje je share...ade org tak perasan maksud ayat2 ni...

No comments:

Post a Comment

nak tiru gak ah. sape first komen dy tak matang :P

Designed by Animart Powered by Blogger