Tuesday, July 31, 2012

entry ini untuk leftist- pembangkang

sebelum baca, sy nak kabo, sgaja mnggunakan bhasa yg sopan sikit spya takde siapa yg terrrasa@sakit ati. sbb ini entry panas.

nak baca baca tak baca sudahlah tak kisah langsssung

saya pelajar- umur 19. mmg blum layak nk mengundi. n memang tak minat politik. tapi bila tgok politik yg agak huru hara kat fb. FB. jadi sy mengkaji sesikit.

sy stakat ni, lebih ke arah barisan nasional. atau si leftist panggil UMNGOK.

ya. kenapa sy ke arah bn

sebab sy sedar diri sy. sy blajar pn kat u kerajaan, alaun pn krajaan, sek dlu pun sbp krajaan.tp ini basic. n leftist always says - itu mmg tanggungjawab kerajaan lah nk sdiakan utilities facilities bagai

okey.

saya ad tanya brader ni. dy mang leftist tegar. dy ckp. cik azira, ckgu sy ckp, antara barack obama dgn bush (?) btul ke eja bush? serius blur skang. kita kena pleh barack sbb ad basic islam kat dia. so smelah mcm umno n pas.

okey.

tak kisah pun. terime je.

tp sy smakin plek n trcabar bila kat fb sy dapati leftist ni sibuk mengeshare n mengutuk bn. mencarut. membabi.menbodoh. memsial. siap ckp umngok mmg nerake jahanam! 

depa pas.

then trlintas. ok pas semua tau mmg alim an, tp knapa pengikut die bleh ckp mcm tu? knape? yg paling dasat memandai sahaja cakap masuk neraka jahanam. najib n rosmah masuk neraka. rosmah babi tak pakai tudung bla222

boleh ke ckp macam tu?

geleng kepale. memang tk boleh. siapa kita nk ckp macam tu? Kalau mcm tu kenapa tak ckp je retis msie yg seksi nak gila tu msuk nraka jugak?

sebab ad yg bertaubat kan? 

cam irma hasmie. dulu seksi. tp alhamdulillah sekarang laaagi alim. saya pun ngaku dia jauh lg baik dr sy of koslah n dr kwn2 sy yg alim2 yg lain.dr sgi jge aurat dy semua.


salah ke apa yg saya ckp ni?


pastu sy bukak bn punye. takd pulak org komen2 kutuk pmbanggkang bodoh babi sial. tkde. tkde.tak sama macam mana pmbangkang mngutuk bn n penyokong bn

cm td lg best. nama Nik Aziz tu kt fb. memang page dy. sy hormat dy. kan sy dah kata td sy masih dlm meneliti parti2 politik ni.

kat page dy,ad budak share. tye pndpt pasal lagu jnji dtepati tu.


ffuuuhhh komen2 dy. 

bodoh punye lagu.
babi punye rais yatim
apetah lg.
n tetap ade
masuk nerake lah bn
(ayat ni ayat lbih kurg. Tk igt ayat btul. byk sgt pun. babi bodoh tu mmg ad)


kenapa?????kenapa mncarut cmtu sekali?? kat page Nik Aziz pulak tuh. 

dlm hati sy memang terdetik. Nik Aziz tak tegur ke penyokong dy asal mncarut. dlm Islam mncarut tu berdosa. Sekarang pulak bulan ramadhan.



sy terfk. ini ke antara contoh yg org kata menggunakan Islam sbagai topeng? bn sah2 kena dah bnde ni. Tp bn pn sy gram jugak sbb rmi yg pompuan tk pki tudung .dah kaye. rakyat bkn sume kaye. byk jugak nk komplen tp perluke kite mencarut2 mcm org tak berpendidikan mcm tu?

sy dengar radio ikim mggu lepas. mang terase lah sbb kebetulan mse dgar tu bru pas marah ngn website usim yg lambat tu

ust tu ckp, bln ramadhan, kalau mncarut, kita akan dpt KOSONG. KOSONG. memang puasa tp kosong. ust tu samekan dgn contoh pg sekolah, tp balik dpt kosong. U get nothing. Sebab terkeluar carutan je dr mulut. kosong trus puasa.Puasa tak batal tp kosong.


n sy tringat jugak aritu bce paper, 5 ulama' kt kelantan mnegur Nik Aziz sebab cara propaganda nak pilihan raya ni macam menggunakan islam. Cane tah ayat dia tak igt. Tp antara ulama2 ni, ada yg kena serang la. rmi tk puas hati sbb brani tgur Tok Guru Nik Aziz. ??? Adakah islam mengajar begitu? Tak boleh menerima kritikan? Tak kan. tak. open minded. bukti kita educated n boleh mengawal emosi.

pening gak politik negara ni. Setakat sy belek2 bn n pas. (yg lain sy tak minat langsung lg2 pkr maaflah bg yg marah-semua ada hak nk pilih mana. Macam mana anda tk suka bn macam tulah sy tk suka pkr)

sy tgok dedue konfem la ad pros n cons. Beselah. mmg tk perfect kite ni. Kalo dri tu kan, rse perfect, kalo leftist tu rse perfect, dorg tkkn mncarut2 gile cmtu. Tp sy respect lah cm member2 sy yg mmg rmi leftist TAPI yg tk ngutuk memane. cuma dia ckp je npe dy sokong pas blablabla. tk de dy kutuk kerajaan, bn..bla22.


INI HANYALAH LUAHAN MINDA DR SYA BUDAK 19 TAHUN YG TGAH MENELITI SORG2 N DGN BANTUAN BEBERAPA ORG BRPENGALAMAN , YG DA LAMA HIDUP, PASAL POLITIK. TAKDE MEN TOUCHING2, TKDE MEN KUTUK2. NK BANTAH KE APA KE BIAR JAGA BAHASA. NK KOMEN KOMEN TK KOMEN DAH. TRIMASSS


















16 comments:

  1. Akak dah boleh mengundi..Hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak syidaa undi adalah rahsiaaa haha!!

      Delete
  2. Dunia politik ni mmg camtu. Tu yg malas tu nak amek tau sgt. Sbb bila kita maken byk tau, kita lak yg terikut beremosi. So, kekdg jadik pemerhati jek r, jiwa lebih tenang :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. betulll haha. mmg. tu la politik. ad pros n cons. cume cre cons tu berbeza

      Delete
  3. dulu...lamaaaaa dulu..

    dulu pun sy berfikiran camtu..belajar atas tajaan JPA..atas bantuan dan ihsan kerajaan..siap berdebat dgn kawan, pasal isu2 ekonomi, pasal inflasi..pasal macam2 lagi..dulu sy fikir, kerajaan tau apa yg diorg buat..sebab tu diorg jadi kerajaan utk berpuluh2 tahun..sebab diorg mampu mentadbir dan bukan setakat cakap2 kosong kat bibir..

    ***

    dulu...tak lama dulu...

    sy still x minat dgn politik..xpernah hayat pun nak pi ceramah2 PAS wpun kawan2 ajak berkali2..tapi, lama2 bila bukak mata, bukak minda, nampak bahawa kerajaan yg ada bukannya telus seperti apa yg pernah sy sangka..byk benda yg jelas bersuluh, langsung x dipandang wpun dgn sebelah mata..media cetak n elektronik umpamanya, berat sebelah sgt ketara..parti pembangkang semua buruk2 belaka..parti UMNO dijulang bak raja..

    ***

    bukan dulu...maksudnya sekarang..

    dah jenuh baca berita harian, harian metro, harakah, suara keadilan, sinar harian, selangor kini dan mcm2 lagi..dah jenuh jugak tengok TV3..benda yg sama berulang2..tak tahu siapa yg betul, tak tahu siapa yg salah..tak tahu siapa sebenarnya yg menfitnah dan difitnah..tapi apa yg jelas ketara, parti pembangkang jer yg ketara dilabelkan salah..

    ***

    isu agama x patut dipolitikkan..soal dosa dan pahala..soal syurga dan neraka..semua tu Allah yang tentukan..jgn kerana segelintir penyokong parti mencarut2 membabi buta..sekalian org beragama Islam dilevelkan sama..tak adil macam tu kan?

    ***

    kesimpulannya, untuk PRU akan datang, sy masih tak pasti nak buat undi rosak ataupun nak undi siapa2..yg penting BN bukan pilihan sy..:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik h, thanks berkongsi pngalaman zaman dulu kpd saya.haha. n thanks for using polite words. aaa betul la tu.. mang pun. smpaikan ade pihak yg tua, ckp politik tu kotor. yg tu lg la stu pun dy tk minat.pembangkang tak kerajaan pn tak. bg sy btulla. isu agama ni memang ptut di asingkan dlm politik. Cam sekang, sume sibuk ckp psl hukum hudud. Ni pun payah.
      yg leftist mntak hudud. Sy pn mintak jugak tp siapalah saya. N si bn mnyalahkan si leftist pulak sbb die kte hukum agame trtaluk bawah krajaan negeri. So contohnya kalao pas (kelantan) btul sgt mntak hudud, nape tk wat je kat kelantan? ade hak bukan takde hak.
      tp bile pk blek, kt kelantan tu bkn ade org islam je, kafir pn ade yg memang bg dorang negtive je hukum hudud ni. So sy rasa memang tetap kerajaan pusat jugakla yg kena putuskan pasal hukum mcm ni.
      Dah sebab mende ni di politikkan, jadinye dedue tak buat2. macam tak leh agak dah pulak sape btul sape salah. ckp lelebih tkut fitnah pulak

      pasal isu mncarut tu sy tak salahkan semuua. Nik Aziz pun sy tau dia tak mncarut. Cuma dr segi pemerhatian sy, dlm fb n depan2, mang pembangkang lg byk mencarut dr org2 right wing party. tu je. hehe. thanks ae

      Delete
    2. aaa pasal berat sebelah tu, mmg nmpak la. n sy tak ske sebenarny bace bh, sbb mke awal2 msti psl krajaan kalau ada kena mengena tkpe ni pasal dy bg sumbangan la situ sy jujur tk suke sbb ni tk ikhlas ke ikhlas ni haha.

      tp kalau ikut logik, mmg normal la dy ltk kesalaahn atas pmbangkang. Nama pun left wing party. left tu konon semua tk kena laaa. :)

      Delete
    3. yup..betul..politik kat malaysia memang kotor pun..sebab tu ada possibility utk buat undi rosak..hahaha

      Delete
    4. zira ada byk masa lagi utk observe situasi politik kat malaysia nih..my advise is, dgr boleh, prcya jgn..:D

      Delete
    5. tulaa sy observe je skang. Boleh tk explain kat sy undi rosak tu cne? haha

      Delete
    6. buat tanda lain selain pangkah..xpun pangkah dua2..hahaha

      Delete
    7. ohhhh nanti tk kire la ann.. haha.. bleh thn idea tu

      Delete
  4. politik sekarang buat anak muda keliru. anak muda berdarah muda mudah beremosi. sekali tercuit berkali-kali hilang sabar itu yang berani melontar carutan sebagai tanda membangkang. dan ini....bukan sorang dua punya perangai tapi beramai-ramai punya perangai.


    sebab tu ramai yang cakap politik itu kotor...tak tahu mana yang bersih, kalau ada yang bersih pun tak nampak pasal dah terpalit dek kotor yang banyak-banyak kotor dari bersih. sampaikan bersih pun jadi kotor.....paham-paham sendiri jelah. undi pun rahsiakan. pilih sebaiknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah. 2 tahun lg tuk pk hehe. mang pun. yg menambah huru hara org mude. ckgu sy pesan, plajar tk payah nk emosi sgt psl politik. belajar dlu. ble da krje, da hidup dgn masyarakat akn tau sdri

      Delete

nak tiru gak ah. sape first komen dy tak matang :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...